Joan Ridao

La bancarització de les caixes

Esquerra presentarà aquest dimecres una interpel•lació a la vicepresidenta segona, Elena Salgado sobre els bancs i les caixes d’estalvis. Entenem que els nous requeriments internacionals de solvència obliguin a algunes caixes a convertir-se en bancs però el que no es pot qüestionar és el model català de caixes sense més.

El model català és un model d’èxit, d’arrelament social, que ha garantit una important obra social i que ha fet una important funció financera i les caixes que es dediquen a donar servei als petits impositors, a les petites i mitjanes empreses, a les famílies. Ara però la bancarització portarà a un oligopoli bancari. Ara els bancs tenen competència, però sense la competència de les caixes no deixaran de fer el què han fet fins ara, maximitzar els beneficis i repartir dividends pel que es pot entrar en una situació molt preocupant, també pel què fa al crèdit.

Cal també reclamar al Govern que defensi les competències de Catalunya. El govern de Catalunya està desaparegut, tenim competències en tutela de les caixes i el control dels seus òrgans de Govern. En la interpel•lació reclamarem que aquestes competències es tinguin en compte i que Catalunya tingui potestat d’arbitratge i que intervingui en el procés.

Dimecres Esquerra plantejarà, entre d’altres elements, que el procés no es generalitzi, que hi hagi transparència de les gestions i retiment de comptes; impulsar, amb independència del traspàs o no del negoci financer a una entitat bancària, el manteniment de la naturalesa jurídica de “caixa d’estalvi” i el manteniment a Catalunya del domicili social de la caixes que ja estan ubicades a Catalunya, les entitats bancàries que generi i l’ens gestor de les corresponents obres socials.

Últims llibres

Twitter / X

  • El Papa sap que ha de parlar alguna cosa en català. (...) Des del primer moment era raonable que el Papa digués alguna cosa en català. Farà el que pugui", J. J. Omella.

    Cap dubte s/quan convocar les eleccions generals: "El mandato de los Diputados termina 4 años después de su elección o el día de la disolución de la Cámara» (art. 68.4 Constitució). No des de la investidura. I sòn 54 dies més tard, segons la llei electoral @Catmigdia

    Ja està publicada la crònica legislativa del segon semestre de 2025, en la que constato una paradoxa: poques disposicions generals rellevants, però molta activitat política i judicial al voltant del català (1/4)

    La “prioritat nacional” —o “primer els de casa”— torna al centre del debat polític. PP i Vox l’han incorporada en acords autonòmics, i altres forces en proposen variants sota conceptes com arrelament o integració (1/2)

    Veure més