Joan Ridao

Al·legacions al cementiri nuclear

Esquerra va presentar ahir davant la delegació del govern espanyol a Barcelona, les al•legacions perquè l’executiu desestimi la candidatura d’Ascó per acollir el Magatzem Temporal Centralitzat ja que existeix consens institucional i territorial en contra del cementiri nuclear i perquè Ascó no compleix amb les característiques idònies per al seu emplaçament.

Cal recordar que tant el Parlament com el Govern de la Generalitat, el Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i nou municipis de la comarca, que representen el 78% de la població, estan en contra de la instal•lació del cementiri nuclear al municipi d’Ascó. A més a més, govern espanyol ha vulnerat el compliment de la normativa internacional, el Conveni Aarhus en matèria energètica, que demana als governs que obrin un procés de participació ciutadana abans de prendre una decisió mediambiental d’aquestes característiques. Aquesta decisió no pot ser una mena de concurs d’idees entre alguns municipis, una espècie de ‘Bienvenido Mr. Marshall’ on un municipi pugui decidir pel futur i el benestar de tota una generació i hipotecar des del punt de vista mediambiental i econòmic tot un territori.

Ascó no és un no per un no o un intent d’eludir tota responsabilitat, però cal recordar que Catalunya és el tercer país més nuclearitzat del món, després de França i Lituània, amb tres centrals, una d’elles en procés de desballestament. Tres centrals que produeixen el 40% del total de l’energia nuclear de l’Estat. Es tracta que hi hagi una responsabilitat equitativa i que aquells que reben els beneficis de la generació d’energia nuclear entomin una part de la responsabilitat, en aquest cas negativa, com és la gestió dels residus.

Existeixen condicions objectives que desaconsellen emplaçar el cementiri a Ascó, ja que contradiu els criteris establerts pel Consell de Seguretat Nuclear i aprovats per la Comissió Interministerial, per a l’emplaçament del cementiri nuclear: està situat en una conca inundable, travessada per l’Ebre i amb tres peses a prop; amb risc perquè es troba en una zona sísmica i per la proximitat a un complex industrial químic (Flix); i que presenta problemes en l’accessibilitat, cosa que podria ser problemàtica en cas d’emergència.

Últims llibres

Twitter / X

  • Avui, al @diariARA, explico què implica realment la sentència del TEDH per a la democràcia, els drets fonamentals i el conflicte polític català. Us convido a llegir l'article 👇

    https://ridao.cat/2025/11/article-al-diari-ara-tedh-el-pes-despanya-malgrat-tot/

    Ja podeu llegir al blog l'article “TEDH: el pes d’Espanya, malgrat tot”, sobre la sentència d’Estrasburg

    👉 https://ridao.cat/2025/11/article-al-diari-ara-tedh-el-pes-despanya-malgrat-tot/

    "Malauradament, ara el TEDH pensa que Llarena no va actuar arbitràriament, i que no va interferir en la lliure expressió de l’opinió del poble"

    El TEDH avala la versió d’un estat que va alterar una majoria democràtica. Quan Estrasburg accepta allò que l’ONU va titllar de vulneració de drets, perd credibilitat i envia un missatge devastador a les minories polítiques.

    Llegiu l'article aquí:
    ▶️https://www.ara.cat/opinio/tedh-pes-espanya_129_5554426.html

    Em preocupa que el TEDH avali unes mesures cautelars desproporcionades (que l’ONU ja havia qüestionat).

    En parlo al @diariARA, a propòsit de la sentència que dona la raó a la justícia espanyola. Podeu llegir l'article aquí:

    Veure més