Aquest 1 de gener s’ha fet efectiu el traspàs de Rodalies a la Generalitat, un traspàs important però on manca concretar els 4.000 milions d’euros compromesos per a millorar la xarxa de Rodalies en sis anys. L’acord inclou l’aportació de 117 milions d’euros destinats a sufragar el dèficit acumulat de Rodalies, així com garanties en la gestió autònoma d’aquest servei ferroviari, però cal concretar els 4.000 milions per a millorar les Rodalies durant els propers 6 anys. L’Estat també ha de complir amb aquests 4.000 milions d’euros. Aquests diners han de servir per a fer millores però sense oblidar fer les inversions estructurals necessàries, com el Túnel de Montcada, la connexió amb l’aeroport o la línia orbital.
Cal també obrir la porta a la gestió del trens regionals i obrir les portes a la Generalitat perquè pugui formar part dels òrgans de gestió de Renfe. La xarxa ferroviària és un dels punts importants, que ha fet un primer pas, però sobre el qual s’haurà de treballar durant aquest 2010, per millorar i aconseguir que la gestió sigui més eficient, i des de la proximitat, millor sobretot per als seus usuaris.
Un segon repte és el de l’aeroport. El president del govern espanyol ja ha anunciat que aquest no agradarà al 100%. Serà el proper 12 de gener quan el ministre Blanco es preveu que acudeixi al Congrés per explicar el nou model de gestió aeroportuari. Molt em temo que ens trobem davant d’un model continuista, que allarga una gestió centralitzada i torna a relegar la Generalitat a una posició minoritària, sense participació en la decisió estratègica ni cap incidència en la gestió del Prat, que resta condemnat a ser un aeroport subsidiari, un aeroport de segona. Sembla que aquest és el plantejament que s’ha fet i que escoltarem el proper dia 12. Si no varia, nosaltres no hi podem donar suport, i entenc que tampoc el Govern de la la Generalitat, ja que està compromès amb el mandat parlamentari que dicta clarament com ha de ser aquest model. Serà aquest un altre cavall de batalla durant els propers mesos, aconseguir un model de gestió aeroportuari que permeti una majoria de les institucions catalanes per tal de permetre un aeroport gestionat des de Catalunya i que estigui en igualtat de condicions per poder competir amb els principals aeroports europeus.
I encara en infraestructures, la disposició addicional tercera ha entrat en ple funcionament aquest 2010. L’acord garanteix la inversió de 35.000 milions d’euros fins a l’any 2013. El mètode també permet que a partir d’aquest any, la Generalitat pugui executar el que l’Estat no fa. Si es té en compte que el nivell d’execució rondarà el 40%, aquest any la Generalitat haurà de buscar, ja sigui a través d’una transferència de capital o bé encarregant-ne la gestió, l’execució de totes aquestes obres.
Cal aquest 2010 millorar també la inversió en termes quantitatius. L’any 2010 ha de servir per plantejar algunes obres i infraestructures rellevants, necessàries i llargament reivindicades. L’eix ferroviari mediterrani. La N-340, l’autovia del mediterrani i el desdoblament de l’N-II són alguns d’aquests objectius necessaris aquest 2010 i on des d’Esquerra tornarem a treballar per seguir millorant les inversions a Catalunya, i per tant, millorant el país.