Joan Ridao

Participació al programa Els Matins de TV3 per parlar sobre el llibre "El Caso Sloane" i comentar l'actualitat política

Els Matins

Aquest dimecres he participat a Els matins de TV3 per comentar el llibre El caso Sloane, una obra que, a partir d’una trama de ficció política situada als Estats Units, ofereix una oportunitat excel·lent per reflexionar sobre el funcionament real dels centres de poder, la influència dels lobbies i els mecanismes de presa de decisions en les democràcies contemporànies.

Durant la conversa, hem abordat el paper que tenen els grups d’interès en els sistemes polítics actuals, especialment en contextos com el nord-americà, on la intermediació entre poder econòmic, representació política i producció legislativa adquireix una dimensió especialment rellevant. Més enllà del contacte entre lobbyistes i càrrecs públics, la qüestió de fons és la traçabilitat de la influència i la seva incidència efectiva en la norma i en l’orientació de les polítiques públiques.

En aquest sentit, he remarcat que no n’hi ha prou amb conèixer l’agenda de reunions o els contactes mantinguts entre representants públics i grups d’interès. Cal també poder identificar la petjada normativa d’aquesta activitat, és a dir, fins a quin punt aquestes interaccions acaben condicionant el contingut de les decisions públiques. La transparència és imprescindible, però també ho és l’avaluació de l’impacte real de la influència.

La conversa també ha permès situar aquestes qüestions en el marc de l’actual context geopolític, marcat per una creixent inestabilitat internacional i per la redefinició dels equilibris polítics i econòmics globals. En aquest escenari, entendre com operen els lobbies, com es construeixen les decisions estratègiques i com interactuen els interessos públics i privats és més important que mai.

Podeu recuperar la meva intervenció, a partir del minut 45, fent clic en aquest enllaç.

Últims llibres

Twitter / X

  • La polèmica recent entre el govern espanyol i Felip VI ha reobert el debat sobre els límits de la Corona: què pot fer realment el rei sense l’aval de l’executiu? (1/4)

    Lo que queda claro en 'El caso Sloane'
    es que el capitalismo salvaje está muy lejos
    de la ética protestante de Weber
    (trabajo, ahorro, virtud, frugalidad)
    y que se trata de un capitalismo
    que exacerba el egoísmo y los peores instintos.
    @Joanridao
    https://cineyderecho.tirant.com/libros/

    Amb motiu dels 20 anys de l’Estatut, recupero aquesta peça de @3CatInfo sobre un text ambiciós, aprovat en referèndum i després retallat pel TC.

    Lamentablement, la sentència del TC va suposar un clar retrocés per a l’autogovern.

    👉https://www.3cat.cat/3catinfo/20-anys-del-referendum-de-lestatut-un-text-ambicios-que-va-acabar-retallat/noticia/3415934/

    Veure més