Joan Ridao

Zapatero i la gestió del diner d’altres

En la pregunta en la sessió de control al govern de l’Estat aquesta setmana li he fet a ZP. Un ZP a qui la precipitació i la deslleialtat institucional i un particular sentit de l’administració del diner aliè que ell domina està provocant el caos i amenaçant de fer estavellar una mesura com el Pla d’ajudes al sector de l’automoció. Li he recordat que només entre Catalunya i Madrid, dues dels territoris que s’han negat a fer l’aportació que ZP els hi reclamava, són el 45% de les matriculacions del conjunt de l’Estat.

Li he parlat de precipitació i deslleialtat perquè va ser ZP qui va fer un anunci, una vegada més, sense consultar-ho amb les comunitats. Novament l’Estat decideix i les comunitats han d’executar. Així no fan falta les comunitats, podria tornar tranquil•lament a l’època dels governadors civils i s’acaba abans, li he dit. Perquè aquest no és un programa federal, és paternalisme autonòmic de la pitjor espècie.

També he volgut recordar-li que no es respecta el marc competencial. Un estudi recent de la professora Esther Martínez, desvetlla que el 36% de la despesa no financera de l’Estat -1 de cada 3 euros- és impròpia, és competència de les comunitats autònomes. Com a exemple, tres línies d’ajuda. El pla de renovació d’infraestructures de turisme, en cultura l’Institut de les Arts Escèniques, o en vivenda la Societat Pública de Lloguer, tres línies d’ajuda que no només no serveix per a muscular l’Estat, sinó que aconsegueixen una llarga cua d’ajuntaments i comunitats obligades a allargar la mà a causa dels problemes econòmics que pateixen.

Per acabar, li he recordat que si tenen marge econòmic, arreglin alguna cosa estructural, com el finançament autonòmic i el local i no comprometin els recursos aliens, una cosa habitual en el cas de ZP. L’Estat només paga el 25% en l’aplicació de la Llei de Dependència, el 25% com també fa en el Pla Prever. És com si em convidés a dinar i només pagués les postres. En definitiva, el negoci de Zapatero i les cabres que canvia 2 cabres blanques per una de negra.

Últims llibres

Twitter / X

  • Vull tenir un record per l'amic Josep Micaló, exdiputat al Parlament, històric líder convergent i alcalde de Riudellots. I, per damunt de tot, molt bona persona. Descansi en pau. via @elpuntavui

    Des del @comarcaselva lamentem la pèrdua de Josep Micaló i Aliu, que va ser president de l'ens entre 1990 i 1995.En aquests moments difícils, volem expressar el nostre suport a la família i als amics. Que el seu llegat de compromís i servei sigui recordat amb estima i respecte.

    Us deixo l'article d'avui a @ARAopinio amb el títol 'Dimitir no és un nom rus' on parlo de la manca d’assumpció de responsabilitats polítiques davant dels escàndols. El podeu llegir sencer al meu bloc a https://ridao.cat/2025/02/nou-article-al-diari-ara-dimitir-no-es-un-nom-rus/

    Us deixo l'article d'avui a @ARAopinio amb el títol 'Dimitir no és un nom rus' on parlo de la manca d’assumpció de responsabilitats polítiques davant dels escàndols. El podeu llegir sencer al meu bloc a https://ridao.cat/2025/02/nou-article-al-diari-ara-dimitir-no-es-un-nom-rus/

    Veure més