El pla de Rodalies de Barcelona era una de les condicions posades pel Govern de la Generalitat, abans d’acceptar qualsevol possible traspàs. A més, la Generalitat va voler desvincular expressament aquesta qüestió de l’acord de finançament. Per tant, l’anunci del govern espanyol suposarà, si s’executa, donar sortida als problemes estructurals que presenta la xarxa de Rodalies, que van provocar el caos mentre van durar les obres del TGV, degut a la infrainversió acumulada durant anys i panys.
L’actitud del govern, negant-se a acceptar un traspàs sense compromisos previs d’inversió per part de l’Estat, l’ha portat, ni que sigui amb tres anys de retard, a enllestir el pla que ja va anunciar Carme Chacón en campanya electoral. Tanmateix, el govern de Zapatero amb aquest anunci emmascara la manca de bones notícies per a Catalunya, en absència d’acords en finançament i traspassos, com el mateix de Rodalies, previst pel primer de gener de 2008. Una nova cortina de fum teixida per Zapatero.
En qualsevol cas, tot i que no es contemplin totes les inversions previstes per la Generalitat, és positiu que es desencalli la nova línia de Rodalies d’accés a l’aeroport (nova terminal sud), el desdoblament de la línia Montcada-Vic o els corredors del Maresme i el Vallès. Ara caldrà vetllar perquè s’executi, tenint en compte que Zapatero és especialista en no complir el seus compromisos.