Joan Ridao

LA REGULACIÓ DELS LOBBIES A CATALUNYA

L’autor fa una exhaustiva exposició dels trets més característics d’aquesta regulació fent especial menció al seu àmbit subjectiu, la sol·licitud d’inscripció, control i fiscalització dels grups d’interès així com del Registre propi creat pel Parlament de Catalunya.

La Llei del Parlament de Catalunya 19/2014, de transparència, accés a la informació i bon govern (LC 19/2014) fou pionera a l’hora de regular els grups de pressió mitjançant la creació d’un registre obligatori encarregat de donar a conèixer les persones i entitats que realitzen activitats d’influència, i per això mateix sotmeses a determinades prescripcions i eventuals sancions derivades del compliment d’un codi de conducta orientat a garantir la probitat de les seves relacions amb autoritats, funcionaris i càrrecs públics.
Pel que fa a l’àmbit subjectiu de la Llei, que s’estén tant a l’Administració de la Generalitat com als ens locals i el Parlament de Catalunya, semblava clar que aquest afany omnicomprensiu augurava, com així fou, un alt nivell de confusió, especialment en el nivell local, donada la seva heterogeneïtat. Fet i fet, això es va esmenar mitjançant el Decret Llei 1/2017, de 14 de febrer, per permetre la gestió mitjançant un registre únic i interoperable (exclusivament electrònic, d’acord amb la obligatorietat que estableix la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics). Enllaç a l’article sencer.

Últims llibres

Twitter / X

  • Avui, al @diariARA, explico què implica realment la sentència del TEDH per a la democràcia, els drets fonamentals i el conflicte polític català. Us convido a llegir l'article 👇

    https://ridao.cat/2025/11/article-al-diari-ara-tedh-el-pes-despanya-malgrat-tot/

    Ja podeu llegir al blog l'article “TEDH: el pes d’Espanya, malgrat tot”, sobre la sentència d’Estrasburg

    👉 https://ridao.cat/2025/11/article-al-diari-ara-tedh-el-pes-despanya-malgrat-tot/

    "Malauradament, ara el TEDH pensa que Llarena no va actuar arbitràriament, i que no va interferir en la lliure expressió de l’opinió del poble"

    El TEDH avala la versió d’un estat que va alterar una majoria democràtica. Quan Estrasburg accepta allò que l’ONU va titllar de vulneració de drets, perd credibilitat i envia un missatge devastador a les minories polítiques.

    Llegiu l'article aquí:
    ▶️https://www.ara.cat/opinio/tedh-pes-espanya_129_5554426.html

    Em preocupa que el TEDH avali unes mesures cautelars desproporcionades (que l’ONU ja havia qüestionat).

    En parlo al @diariARA, a propòsit de la sentència que dona la raó a la justícia espanyola. Podeu llegir l'article aquí:

    Veure més