L’anunci de traspàs de RENFE a Catalunya al gener del 2008 és positiu però és insuficient, poc concret i formalment poc elegant. El fet que Zapatero faci aquest anunci en resposta al Sr Duran i Lleida en el decurs del debat de Política General al Congrés és formalment poc elegant tenint en compte que hi ha un procés negociador obert entre el Govern de l’Estat i la Generalitat. Sembla com si a Zapatero l’hagués molestat el nivell d’exigència del Govern català sobre les infraestructures i la pressió exercida pel propi conseller Castells.
La manca de concreció de la proposta es centra en saber què és exactament el que es farà al mes de gener. Cal un pla calendaritzat i un compromís amb data concreta, cal saber quines qüestions tractarà la ponència del traspàs com per exemple els 1800 milions d’€ del Pla de xoc que ha de paliar els deficiències del serveis, i cal saber quina serà la distribució de funcions. Altres millores que calen segons el portaveu parlamentari d’Esquerra són ; la revisió i modernització de les catenàries, millores de la senyalització i la megafonia, els trams per tancar el cercle de la futura línia orbital i el tancament de la línia Cornellà-Castelldefels.
Cal destacar a més la necessitat de crear un òrgan de coordinació permanent que garanteixi les inversions periòdiques.